GONAPOLA, Sri Lanka, 31 Mayıs – 43 yaşındaki Sri Lankalı Lasanda Deepthi, gününü yakıt kuyrukları etrafında planlıyor.
Çekçek sürücüsü Lasanda Deepthi, yakıt için kuyrukta 12 saate kadar zaman harcıyor. 43 yaşındaki Sri Lanka, bağımsızlıktan bu yana ülkenin en kötü ekonomik kriziyle mücadele eden milyonlarca insandan biri.
Ticari başkent Colombo’nun eteklerinde bir otomatik çekçek sürücüsü, yeterli yakıtı olduğundan emin olmak için bir işi kabul etmeden önce gök mavisi üç tekerlekli aracının benzin göstergesini yakından takip ediyor.
İğne bitmek üzereyken, bir benzin istasyonunun dışındaki hatta katılıyor. Bazen gece boyunca benzin için bekler ve aldığında sekiz ay öncekinin iki buçuk katına mal olur.
Deepthi, ülke 1948’deki bağımsızlıktan bu yana en kötü ekonomik kriziyle sarsılırken, Sri Lanka’da dörtnala yükselen enflasyon, düşen gelirler ve yakıttan ilaca kadar her şeyin kıtlığıyla mücadele eden milyonlarca insandan biri.
Bir kadın otomatik çekçek sürücüsü, Hindistan’ın güney kıyılarındaki 22 milyonluk adada nadir görülen bir manzara.
Ancak bu, Deepthi’nin yerel araç çağırma uygulaması PickMe’yi kullanarak beş kişilik ailesini desteklemek için yedi yıldır yaptığı bir iş.
Mali kriz başladığından beri, yolculuklar azaldıkça ve enflasyon yıldan yıla %30’u aşarken, yeterli benzin bulmak ve yeterince kazanmak için çabalıyor.
Yaklaşık 50.000 Sri Lanka rupisi (138 $) olan aylık geliri Ocak ayından itibaren düşmeye başladı ve şimdi eskiden kazandığının yarısından az.
Deepthi, “Benzin için başka bir şey yapmaktan daha fazla zaman harcıyorum” dedi. “Bazen öğleden sonra 3 gibi bir hatta giriyorum ama sadece 12 saat sonra yakıt alıyorum.
Kolombo’nun eteklerinde küçük bir kasaba olan Gonapola’daki küçük, iki yatak odalı kiralık evinde çay yaparken, “Birkaç kez sadece yakıtın bitmesi için kuyruğun önüne geçtim,” diye ekledi. annesi ve üç erkek kardeşiyle birlikte yaşadığı yer. Eşinden ayrılmış ve evli bir kızı var.
Deepthi, mayıs ayının ortalarında, kardeşlerinden birinin yardımıyla benzin kuyruğunda iki buçuk gün geçirdiğini söyledi.
“Ne kadar korkunç olduğunu anlatacak kelimelerim yok” dedi, “Bazen geceleri kendimi güvende hissetmiyorum ama yapacak başka bir şey yok.”
Geçen bir sabah, artık tanıdık bir rutinde, kıyafetlerini değiştirdi, bir şişe su doldurdu, otomatik çekçekini sildi ve araca binmeden önce ilahi kutsamaları aramak için bir tütsü yaktı.
Görevi, çoğu gün olduğu gibi, hükümetin sallanan bir ekonomiyi istikrara kavuşturmak için sübvansiyonları kesmesiyle fiyatları Ekim 2021’den bu yana %259 artan benzin bulmak.
Sri Lanka’nın mevcut krizinin kökleri, kazançlı turizm endüstrisini harap eden ve yabancı işçi dövizlerini tüketen COVID-19 salgını ve Başkan Gotabaya Rajapaksa yönetimi tarafından çıkarılan popülist vergi indirimlerinde yatmaktadır.
Yaygın kıtlığa kızan ve güçlü Rajapaksa ailesini ekonomiyi kötü idare etmekle suçlayan binlerce protestocu, son aylarda çoğunlukla barışçıl gösteriler düzenlemek için Sri Lanka genelinde sokaklara döküldü.
Geçen hafta ülkenin maliye bakanı olarak da atanan yeni Başbakan Ranil Wickrememsinghe, altı hafta içinde harcamaları “kemiğine” indirecek ve iki yıllık bir refah programına yönlendirecek bir bütçe sunmayı planlıyor.
Politikalarının ayrıca, çok ihtiyaç duyulan bir kredi paketi için Uluslararası Para Fonu ile müzakereleri ilerletmesi bekleniyor.
Ama Deepthi hayal kırıklığına uğradı.
Birikimleriyle aldığı araba, geçen yıl kira ödemelerinde yetersiz kalınca satılmak zorunda kaldı.
Genellikle erkek kardeşlerinden biri tarafından kullanılan ikinci bir otomatik çekçek, ailenin zar zor karşılayabileceği onarımlara ihtiyaç duyar. Pandemiden önce satın aldığı bir arazi parçası için kredi ödemelerinde 100.000 rupi geride kaldı.
Deepthi ayrıca üç aylık torununu ziyaret etmek istiyor ama hemşire kızının yaşadığı sahil kasabası Matara’ya 170 km (105 mil) nasıl gidebileceğinden emin değil.
“Aileme yetecek kadar pirinç ve sebzeyi zar zor karşılayabiliyorum” dedi. “Annemin ihtiyacı olan ilaçları bulamıyorum. Önümüzdeki ayı nasıl yaşayacağız? Geleceğimiz nasıl olacak bilmiyorum.”
Raporlama Uditha Jayasinghe tarafından, Ek raporlama Sunil Kataria ve Adnan Abidi tarafından; , Düzenleme Devjyot Ghoshal ve Raju Gopalakrishnan
#srilanka #sirilankapetrolkrizi #srilankaekonomi #ganapola #colombo #lasandadeepthi #petrolpiyasası #petrol #mazot #benzin